dijous, 25 d’octubre del 2012

Els incendis forestals a l’estiu de 2012. Reflexions finals


Al voltant del virulent i catastròfic incendi de l’Alt Empordà hem assistit, a un interessant debat als mitjans de comunicació, que, malauradament, es repeteix cada vegada que hi ha un estiu “negre”.
Els debats que s’han desencadenat, com sempre, han girat a l’entorn de tres grans eixos:
1.    Per què, cíclicament, patim estius amb  grans incendis forestals que s’alternen amb períodes estivals amb poca superfície cremada ?
2.    Què cal fer perquè no tornem a viure situacions tan dramàtiques com la d’aquest passat estiu ?
3.    Què cal fer amb el paisatge cremat ?

Vers la primera pregunta, tots els estudiosos i experts estan d’acord en que la principals causa cal cercar-la en el canvi paisatgístic que ha viscut aquest país, com tots els països europeus mediterranis, en els darrers 60 anys. Aquesta evolució paisatgística ha generat un territori amb grans continuïtats forestals que tenen una elevada càrrega de combustible, fragmentat per nombroses infraestructures i assentaments de població i amb una activitat agrària, ramadera i silvícola en retrocés. El resultat, producte també de la climatologia i el relleu, és un país amb una elevada vulnerabilitat al risc d’incendi, que es veurà accentuada en les properes dècades pel canvi climàtic que estem vivint.

Respecte a les causes, cal fer una primera reflexió: res canviarà en els propers anys. Seguirem instal·lats en aquest cicle capriciós i malèfic el qual genera que, després d’anys d’elevada efectivitat en l’extinció, ens arriba un de catastròfic. A vegades, crec que aquesta situació s’agreujarà en els propers anys com a resultat dels canvis en la climatologia i per la reducció pressupostària de l’administració.

Pel que fa  a la segona pregunta, la primera resposta que em ve a la ment en els actuals moments de retirada de l’administració en temes ambientals és que la situació dels boscos l’ha de resoldre el mercat, és a dir, la iniciativa privada. Us posaré un senzill exemple. Aquesta setmana he anat a comprar llenya per a l’estufa que tenim a casa. En Xavi que s’ha presentat com a silvicultor m’ha donat les gràcies ja que la meva compra, ha dit, esta ajudan a gestionar els boscos i a reduir el risc d’incendi. Ara bé, també és cert que un petit gest no té un gran valor ja que els grans incendis han cremat finques molt ben gestionades i no tothom té una estufa de llenya. Per tant, fins que l’ús de la llenya i l’estella no es generalitzin com a combustibles per a cases, masies, restaurants a partir d’estufes o calderes de biomassa no avançarem amb pas ferm.

Cal tenir present que Catalunya té una superfície arbrada d’1,3 milions d’hectàrees que representa el 41% de la superfície del país. Aquesta massa arbrada té un increment anual de 3,5 milions de m3 de biomassa. D’aquest increment anual, els aprofitaments forestals només en consumeixen el 30%. La principal conclusió de la lectura d’aquestes dades és que any rere any en els boscos s’acumula més biomassa. Aquest fet provoca, a la vegada, que s’incrementi el risc d’incendis, però també evidencia que tenim un recurs natural renovable poc aprofitat.

Aquestes reflexions no impliquen que l’administració no hagi de continuar  treballant per integrar el risc d’incendi en la planificació territorial, que es mantinguin les franges de seguretat al voltant de carreteres i urbanitzacions, que es facin cremes controlades... Ara bé, insisteixo en el fet que el paper capdavanter de l’administració en els temes ambientals està en reculada, producte, sobretot, de la migradesa de recursos i de les prioritats polítiques i socials les quals generen que les qüestions lligades al sector social ocupin un lloc preeminent en les decisions pressupostàries. Veiem-ne un parell d’exemples.

El primer fa referència a la reducció pressupostària que ha patit el cos de Bombers. Aquesta situació ha generat moltes declaracions dels representants del cos de Bombers, de les Associacions de Defensa Forestal (ADF) i dels voluntaris forestals. Potser un dels fets més rellevants d’aquest procés és el vídeo que es va fer, a mitjans de febrer, de la declaració al Parlament de Catalunya dels caps del cos de bombers després de la seva  compareixença a l’hemicicle. En aquest declaració els bombers ja alertaven de que es presentava un estiu difícil producte de la reducció d’hores de treball que patiria el cos i que contrastaria amb l’augment de la circulació motoritzada en espais naturals producte de l’aprovació de la Llei Omnibus. La seva conclusió era que s’haurien de dedicar, sobretot, a la salvaguardar de les persones i que no podrien garantir, com ells voldrien, el medi forestal.  Pel que fa a les moltes declaracions que s’han produït aquest estiu, una de les més desagradables va ser la que va fer el Ministre d’Agricultura el 16 d’agost on criticava les retallades fetes per les comunitats autònomes en les partides dedicades a la prevenció i extinció d’incendis. Talment si ell fos d’un altre planeta i el seu govern no tingués cap responsabilitat en les polítiques de retallades.



En segon lloc, cal tenir present que la reculada pública en el sector forestal ve de més enrere. Quan llegeixo que, des de la premsa, aquest estiu es reclama que es fomenti un gran pacte forestal que comprengui vàries legislatures i que tingui un ampli consens, penso en el que va aprovar el Parlament de Catalunya el 6 d’agost de 1998 en el titulat: “Debat del foc”. Aquell dia es van aprovar 94 resolucions del Parlament que instaven el govern a desenvolupar accions concretes en la prevenció i extinció dels incendis. Només vull referir-me a dues d’elles.

La primera deia que calia dotar adequadament el Pla de Política Forestal de Catalunya (PPFC). Aquesta demanda feta 14 anys enrere contrasta amb el fet que només hem gaudit d’un PPFC i que fou el primer (1994-2004). El segon PPFC, malgrat que va estar en exposició publica, encara no ha estat aprovat definitivament pel Parlament de Catalunya. Per tant fa més de 6 anys que aquest país viu sense PPFC, el qual, d’acord amb la Llei Forestal de Catalunya, té la finalitat de poder realitzar una política forestal integral.

La segona resolució instava el govern a prendre mesures per incentivar la creació d’empreses dedicades a l’extracció de llenya de bosc i a la seva transformació amb els objectius següents: creació de llocs de treball i  reducció de la càrrega de combustible dels boscos. Cal esmentar que aquest objectiu també el perseguia el Pla de creació de cooperatives de conservació forestal que va promoure el conseller de treball Joan Rigol (1980-84) i que no va tenir gaire èxit.
Aquest mateix any la primera “Fira de Biomassa Forestal de Catalunya”, celebrada el 23 i 25 de febrer a Vic, també perseguia el mateix objectiu. Per tant, passen els anys i sembla que sempre estem allà mateix.

Respecte al darrer tema de reflexió: Què cal fer amb el paisatge cremat ? Els experts es mostren d’acord amb el fet que en el bosc mediterrani, és a dir alzinars i suredes, el millor és no fer-hi res ja que la major part d’espècies tenen estratègies per sobreposar-se al pas del foc. Només cal passejar-se aquesta tardor per la zona cremada de l’Alt Empordà per adonar-se que la major part de suros han rebrotat des de la capçada, fet que genera una gran esquitxada verda enmig de la negror predominant. Pel que fa a les pinedes que no tenen la capacitat de rebrollar, el millor és tallar els arbres per vendre la fusta encara que sigui a un preu misèrrim i deixar el bosc lliurat a la seva regeneració natural, a partir del rebrot dels peus d’alzines, suros i d’altres arbustos i la germinació de les llavors de pins i d’altres espècies que hi ha en el sòl o arriben de boscos propers no cremats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada